Zelfinjecties erectiestoornissen

Waarom ?

Erectieproblemen of erectiele dysfunctie komt bij heel veel mensen voor.  Het betekent dat de penis niet of niet voldoende stijf wordt voor seksualiteit en wordt soms impotentie genoemd.

De  zijn de mindere doorbloeding van de penis door vernauwing van de bloedvaten. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn roken, hoge bloeddruk, verhoogde cholesterol en suikerziekte. Het kan ook deels familiaal bepaald zijn.

Ook na behandeling voor prostaatkanker (operatie of bestraling) zijn erectiestoornissen frequent.

Een andere vaak voorkomende reden is stress. Onzekerheid over de erectie kan het probleem verergeren.

Hoe ?

Zelfinjectie kun je leren. Uw uroloog helpt u hierbij.

Het in te spuiten medicament is prostaglandine, dit verwijdt de bloedvaten.

Eerst moet er gezocht worden naar de juiste dosis, hiervoor zijn een aantal test-inspuitingen nodig. Er moet langs de zijkant ingespoten worden in de zwellichamen van de penis. Na enkele keren kun je dit zelfstandig thuis doen. Na ongeveer een kwartier is de erectie meestal voldoende krachtig.

Problemen ?

Wie bloedverdunners neemt moet de plaats van inspuiting enkele minuten afdrukken.

Als er pijn is tijdens het inspuiten, kan je best op een andere plaats inspuiten.

Soms komt er geen erectie, door onnauwkeurig inspuiten. De volgende inspuiting mag niet direct daarna, maar ten vroegste één dag later gebeuren.

Bloeduitstortingen onderhuids zijn mogelijk, deze verdwijnen mettertijd na rust.

Vele malen inspuiten kan verhardingen in de penis en uitzonderlijk ook kromstand veroorzaken. De kans hierop verkleint door telkens op een andere plaats in te spuiten.

Een erectie die niet verdwijnt na 4 uur moet door een uroloog beoordeeld worden. Erecties die langer duren kunnen de zwellichamen beschadigen. Om dit tegen de gaan is injectie met een ander medicament of aflaten van het bloed in de penis nodig. In uitzonderlijke gevallen kan een operatie nodig zijn.