Sterilisatie – Vasectomie

Sterilisatie bij de man is een kleine en eenvoudige ingreep. Het kan zowel ambulant onder lokale verdoving als onder algemene verdoving via het chirurgisch dagziekenhuis.

Wat gebeurt er ?

Zaadcellen worden gemaakt in de teelballen. Ze worden naar de prostaat gebracht via de zaadleider. De zaadleiders zijn voelbaar in de balzak boven de teelbal links en rechts. Het is deze zaadleider die doorgenomen wordt : tijdens de operatie wordt links en rechts uit de zaaleider een stukje weggesneden. Daarna worden de stompjes toegebonden.

Hoe gebeurt het ?

Er wordt een klein sneetje gemaakt aan de balzak. De zaadleiders worden onderbonden. De huid wordt terug toegenaaid met resorbeerbare draad.

Wat na de operatie ?

Er kan wat ongemak of pijn zijn de eerste dagen na de ingreep, meestal volstaan gewone pijnstillers. Het is aan te raden steunend ondergoed of een nauw aansluitende slip te dragen de eerste dagen. Betrekkingen kunnen de eerste dagen na sterilisatie onaangenaam zijn.

Direct na de vasectomie is de vruchtbaarheid onveranderd. Het duurt immers weken tot maanden tot alle zaadcellen verdwenen zijn uit het zaad. Aan het sperma zelf is niets te merken, dit wordt microscopisch onderzocht. Er zijn dus zaadcontroles nodig na de vasectomie. Het is pas als de sterilisatie microscopisch is bevestigd dat er geen andere voorbehoedsmiddelen meer nodig zijn.

De ingreep is in principe onomkeerbaar. Hoewel het terug verbinden van de zaadleiders (microchirurgische vaso-vasostomie) technisch mogelijk is, is dit nog geen garantie op succes en zwangerschap.