Prostaatbiopsies

Meestal is de reden tot het nemen van biopsies een afwijkende bloed-waarde (PSA) of een afwijkende bevinding bij het voelen aan de prostaat met de vinger. Meestal is er sprake van een goedaardige prostaatvergroting of een ontsteking van de prostaat. In ongeveer één op vier gevallen is de oorzaak echter een kwaadaardig gezwel van de prostaat. Alleen door weefsel te onderzoeken kan men weten wat er precies aan de hand is met de prostaat.

Vooraf ?

U moet niet nuchter zijn. Wel is het aan te raden de blaas niet leeg te plassen voor een optimaal onderzoek: probeer tot een uur voor het onderzoek niet meer te plassen.

De uroloog moet op de hoogte zijn of u bloedverdunners neemt, soms moeten ze tijdelijk gestopt worden.

Een uur vooraf moeten eenmalig antibiotica (tabletten) ingenomen worden. Dit zorgt dat de kans dat er infectie ontstaat door het onderzoek zo klein mogelijk is.

Hoe ?

Het onderzoek duurt slechts tien minuten. Er wordt een echo-sonde langs de anus (transrectaal) ingebracht net zoals bij het bevoelen van de prostaat met de vinger. Eerst volgt de locale verdoving, dit prikje kan wat vervelend zijn. Daarna worden 12 biopsies uit de prostaat genomen. Dit gebeurt met een apparaat waarin een veer zit; deze hoort u afgaan bij elke biopsie.

Erna ?

Het prikken veroorzaakt altijd wat bloedverlies. Het bloed kan naar buiten komen langs de anus of langs de penis, vaak ook bij het plassen. Dit kan een enkele dagen duren. In het zaadvocht kan u tot weken nadien bruine bloedresten opmerken, dit is niet gevaarlijk of besmettelijk.

Ongeveer na een week later zal uw uroloog de uitslag met u bespreken.

Problemen ?

In zeldzame gevallen ontstaat toch koorts >38,5 °C. Contacteer dan zeker uw huisarts of uroloog.

Ook als er veel bloedverlies is en dit niet stopt kan het nodig zijn de bloeding te stoppen. Afwachten volstaat bijna altijd.