DMSO – spoeling

Waarom DMSO ?

Blaasspoelingen met DMSO zijn pijnstillend en remmen ontsteking in de blaas. Het is een kleurloze oplossing die via een sonde in de blaas gaat.

De meeste blaasontstekingen zijn infecties door bacteriën. Blaasontstekingen zonder infectie is ook mogelijk, dan helpen antibiotica niet. Dan gaat het over blaaspijnsyndroom en chronische of interstitiële cystitis (IC). We weten niet goed wat er bij deze ziekte gebeurt.

Het is absoluut goedaardig maar hinderlijk.

De klachten lijken op een gewone blaasontsteking. De meeste mensen merken pijn in de onderbuik en vervelende drang om vaak te gaan plassen (urgency & frequency). Die drang zorgt ook voor nachtelijk plassen of nycturie. De pijn en last kan soms trekken naar de onderrug, liezen, teelballen, vagina of eikel.

Soms moeten verschillende behandelingen geprobeerd worden. Niet alles werkt bij iedereen even goed. DMSO heeft als voordeel dat het vaak effectief is. Het werkt namelijk direct in de blaas en kan het blaasslijmvlies herstellen.

Hoe DMSO toedienen ?

Concreet zal uw arts met u het schema van de spoelingen vastleggen. Eerst wordt de blaas leeggemaakt via een dunne sonde doorheen de plasbuis. Het medicijn komt zo in de blaas. Dit is niet pijnlijk. De sonde wordt direct terug verwijderd.

U mag na een uur gewoon leegplassen. U drinkt vooraf best zo weinig mogelijk. Zo lukt het beter om de spoeling een uur op te houden. Na het uitplassen is het wel raadzaam voldoende te drinken.

Problemen met DMSO ?

Sommige mensen merken een vreemde geur op via de adem en/of de huid. Andere nevenwerkingen zijn gelukkig zeldzaam. Allergie of niet verdragen van het middel is mogelijk, maar komt niet vaak voor. Soms is er prikkeling of wat bloed in de urine na inbrengen van een sonde.